Valamiért hazánkban még mindig elterjedt nézet, hogy az iskola egyben a természetes kiválasztódás egyik helyszíne. Persze, mostanában már nem divat verni a gyereket, és egyes helyeken már azt sem díjazzák, ha a tanár nyilvánosan alázza meg a tanulót, ettől függetlenül még mindig nem tudnak mit kezdeni az iskolai zaklatással.
Gyakran maguk a szülők sem tudnak mit kezdeni azzal, ha bántják a gyermeküket az iskolában. Már ha egyáltalán tudnak róla, hiszen a legtöbben szégyellik bevallani otthon. A tanárok pedig –mivel semmilyen képesítésük nincs erre vonatkozóan –, inkább próbálnak félrenézni, és legfeljebb akkor avatkoznak bele, amikor már tettlegességig fajul a dolog. Ezt követően felajánlják az áldozatnak, hogy menjen át egy másik iskolába, mert hát itt “ilyenek a gyerekek”.
Szerencsére vannak példaértékű kivételek! Egyes intézmények ugyanis, az oktatáson túl fontosnak tartják, hogy a diákok problémáira is odafigyeljenek, és megoldást keressenek rájuk.
Mi most összeszedtük azt a 12 + 1 módszert, melyek már sikeresen beváltak az iskolai zaklatás ellen.
2015-ben felmérés készült az iskolai zaklatással kapcsolatban, 438 tanintézmény részvételével. Az eredmények kielemzése után megszületett az Útmutató az előítéletes alapú iskolai zaklatás megelőzéséhez és kezeléséhez című kiadvány. Ebben részletesen tárgyalják az iskolai zaklatás fogalmát, megnyilvánulásait, hatásait és megoldásait, rengeteg példával egybe kötve.
Mi is a kiadványra támaszkodva foglaltuk össze a megoldásokat, de akit alaposabban érdekel a téma, az mindenképpen töltse le az Útmutatót.
Ezek után lássuk, mit tehet az iskola annak érdekében, hogy a bántalmazott diákoknak kevésbé legyen pokol az életük:
1. Akarj foglalkozni a zaklatással! – A magyarországi felmérésből gyönyörűen kiderült, hogy az intézmények vezetőségének vagy halovány fogalma sincs, mi zajlik a falain belül, vagy egyszerűen nem akar vele foglalkozni. Az iskolák több mint fele nyilatkozott úgy, hogy náluk a diákok sosem szoktak cigányozni, zsidózni vagy buzizni. A másik felük bevallotta, hogy náluk néha előfordul, de nem jelent számottevő problémát. Mindössze 4% ismerte el, hogy a másságon alapuló zaklatás jelen van az intézményben, és ennek fényében szükségesnek tartják, hogy foglalkozzanak vele.
2. Nem tűrjük a zaklatást! – Fontos, hogy az iskola kifejezze, náluk nem tapsolnak, ha a diákok egymást bántalmazzák, akár szóban, akár online, akár fizikailag. Jó, ha van erről egy hivatalos dokumentum, amelyben kifejtik, hogy az intézmény elutasítja az iskolai zaklatás minden formáját, de a legjobb, ha ezt ki is plakátolják a diákok és a látogatók számára is jól látható helyre.
Példa: A BeLonG To LMBT szervezet posztereket küldött ki minden Ír középiskolának azzal a szöveggel, hogy „A mi iskolánkban a homofób zaklatás nem elfogadható.” Az iskolaigazgatók tájékoztató füzetet kaptak, a homofób iskolai zaklatás jelenségéről és megoldásáról. A kezdeményezésről készült szórólapot fiatalok által látogatott helyeken terjesztették, így a meleg fiatalok értesülhettek a kampányról, ami akár iskolaválasztásukat is befolyásolhatta. – BeLonG To projekt, Írország
3. Biztonságos tér – Az iskolán belüli zaklatások nagy része tanítás előtt, után, illetve az órák közti szünetekben történik, főleg ebédszünetben. Az intézménynek érdemes biztosítani egy olyan termet, ahol a tanári felügyeletnek köszönhetően a bántalmazott diákok biztonságosan tudják eltölteni a szünetet, illetve lehetőségük van akár tanítás után is bent maradni, hogy megvárhassák, amíg támadóik hazamennek.
Példa: Az angliai Helena Romanes középiskolában olyan biztonsági zónákat jelöltek ki, ahol folyamatos tanári felügyelet van, és a gyermek teljes nyugalomban tudja eltölteni az órák közötti szüneteket, vagy elfogyasztani az ebédjét. – Helena Romanes, Angilia
4. Tanárok felkészítése – Mint már említettük, a tanárok jelentős része egyszerűen nincs képesítve arra, hogy kezelni tudja az iskolai zaklatást. Sokan észre sem veszik, vagy egyszerű csínytevésként kezelik a problémát. Ha pedig beavatkoznak, van hogy csak tovább súlyosbítják a helyzetet. Ezért borzasztóan fontos, hogy a tanárok kellő felkészítést kapjanak.
Példa: A kollégium 6-7 éve csatlakozott az Arany János Kollégiumi Programhoz, amelynek kapcsán tehetséges roma diákokat karolnak föl. A csatlakozáskor a pedagógusok részt vettek egy képzésen, melyet – többek között – romológiai szakértők tartottak. A cél a tanárok önfejlesztése és az előítéleteik csökkentése volt. Később már nem volt szükség külsősökre, a tanárok maguk készítették fel az újonnan érkező kollégákat. – Szekszárdi I. Béla Gimnázium Kollégiuma
5. “Zaklatásfelelős” kijelölése – A tanári kar felkészítése mellett jó, ha van egy olyan személy, akit baj esetén értesíteni lehet, és szakértőként, helyben tudja kezelni a problémát.
Példa: Az iskola nyert a TÁMOP „Hátrányból előnyt” pályázatán, amelynek feltétele volt, hogy esélyegyenlőségi referens legyen az iskolában. A tantestület egy elkötelezett, jogi tanulmányokat folytató tagja kapta a feladatot, aki elvégezte a megfelelő képzést. A diákok neki szólhatnak zaklatásos eseményekről. Kommunikációs technikákkal, kibeszéléssel próbálja feloldani a helyzetet. A szülőket csak fizikai zaklatás esetén hívja be. Időnként anonim kérdőíveket is kitöltet a diákokkal a zaklatás előfordulásáról. – Vajda János Gimnázium és Szakközépiskola, Keszthely
6. “Elsősegélycsoport” szervezése – Nem csak a tanárokat, hanem a diákokat is be lehet vonni a megelőzésbe, feltárásba és a segítségnyújtásba.
Példa: A “Figyelő fülek” csoport tanárokból és diákokból áll, akik speciális képzést kapnak, hogy meghallgassák a diákok problémáit és adott esetben segítsenek nekik. Külön postaládájuk van az iskola bejáratánál, amelyen fel vannak sorolva a csoport tagjainak nevei. A postaládába a diákok bedobhatnak egy cédulát a problémájuk leírásával, vagy személyesen is megkereshetik a csoport egyik tagját, de az iskola honlapján keresztül is lehet segítséget kérni. A honlapon az iskola gyermekvédelmi felelőseinek neve is fel van tüntetve, szakterületükkel együtt. – Shimna Integrated College, Anglia
7. Tanuljunk meg bánni a bántalmazottal és a bántalmazóval egyaránt! – “Az incidens elkövetőjét és az áldozatot elkülönítve hallgassuk meg, nyugodt körülmények között. Az áldozatot biztosítsuk róla, hogy intézményünkben semmilyen formában nem toleráljuk a zaklatást. Kérjük meg, hogy mondjon el mindent az esetről, illetve, hogy mit érez a történtekkel kapcsolatban. Semmiképp ne tanácsoljuk, hogy álljon ki magáért, vagy védje meg magát. Ajánljuk fel neki jogi és/vagy pszichológiai segítséget. Kérjük meg, hogy abban az esetben is értesítsen minket, ha mással történik hasonló eset.
Az elkövető meghallgatásánál kerüljük el, hogy az áldozatot árulkodó szerepben tüntessük fel. Kezdjünk el beszélni a történtekről például úgy, hogy „figyeltelek és úgy vettem észre…”.Tegyünk fel sok kérdést, dicsérjük meg, ha őszintén válaszol.Kérdezzük meg, mit gondol, miért volt helytelen a viselkedése, illetve, hogy mit akart a viselkedésével megoldani. Érdeklődjünk, hogy legközelebb hasonló probléma esetén, milyen megoldást fog választani.Emlékeztessük a diákot az iskola szabályzatára, beszéljünk az elvárásokról, személyes felelősségéről.
Értesítsük a tantestület egészét a történtekről, hogy minden tanár odafigyeljen az áldozat biztonságára, a biztonságos környezet fenntartására.” – Részlet az Illinois állambeli Dupage megyei iskola zaklatásellenes protokolljából, USA
8. Ha kell, vonjuk be a szülőket, de legyünk körültekintőek! – Gyakran sokat segíthet, hiszen a szülői ráhatás megerősítheti a zaklatóban azt az üzenetet, amit az iskola közvetít a zaklatás elutasításáról. Ehhez azonban szükséges, hogy a szülőnek is legyenek ismeretei magáról az iskolai zaklatásról. Sok szülő gondolja úgy, hogy az ő gyermekét és annak környezetét ez a probléma nem érinti. Segítség lehet, ha szülői értekezleteken vagy a szülőkkel való más találkozások alkalmával szóba hozzuk az iskolai zaklatás témáját. Van olyan iskola, amely a tantestületnek szóló, zaklatással kapcsolatos továbbképzésre a szülői munkaközösség egyes tagjait is meghívja.
Sajnos előfordulhatnak olyan esetek, amikor a szülők bevonása nem segíti, sőt akár nehezítheti a folyamatot. Előfordul, hogy a zaklató szülei maguk is erőszakkal szokták rendezni konfliktusaikat, és semmi kivetnivalót nem találnak gyermekük viselkedésében. Meleg fiatalok esetében azt is figyelembe kell venni, hogy a szülők gyakran nem is tudnak gyermekük másságáról.
9. Dolgozzuk ki előre az eljárás menetét – Az iskolai zaklatás egyes formái bűncselekménynek minősülnek, ilyenkor pedig a rendőrséget is be kell vonni. Az ő munkájukat is segíti, ha az esetek rendesen dokumentálva vannak. Ezek a feljegyzések segítségünkre lehetnek akkor is, ha nyomon akarjuk követni a zaklatás fázisait, illetve ha később módszertant szeretnénk kidolgozni a megelőzésre. (Az Útmutatóban található egy sablon az adatfelvételre.)
Példa: Az iskola minden zaklatási bejelentést a lehető leghamarabb kivizsgál és az esetet nyilvántartásba veszik. Az áldozatot az iskola biztosítja támogatásáról. A zaklató számára egyértelművé teszik, hogy viselkedése nem elfogadható. Tudatosítják benne azt, hogy mit tett, és ez milyen hatással van az áldozatra. Amennyiben büntetés kiszabására kerül sor, ezt úgy kell megtenni, hogy a zaklató értse, miért történik. Az eljárás során először behívják az elkövető szüleit, utána következik a fegyelmi tárgyalás, melynek során viselkedési szerződést ajánlanak fel a zaklatónak. Amennyiben a próbaidő során a szerződést betartja, nem kap további büntetést; ha nem, akkor felfüggesztik. – Einternational School of Bucharest, Románia
10. Biztosítsuk a diákoknak, hogy egymás között is megoldhassák a problémát – Nagyon fontos a gyerekek tudatosságra nevelésében, ha segítünk nekik a saját szintjükön kezelni a konfliktust. Ez egyfajta sikerélményt nyújthat a bántalmazottnak és az elkövetőnek egyaránt, hiszen kevésbé érzik az intézmény felől érkező nyomást, és lehetőségük van a szankciók nélküli békekötésre.
Példa: Az iskola minden zaklatásos ügyben fegyelmi eljárást indít, de lehetőség van úgynevezett békéltető tárgyalás igénybe vételére. A békéltető tárgyaláson jelen van az elkövető, az áldozat, a kollégiumi vezető és az osztályfőnök, illetve kiskorú diákok esetén mindkét fél szülei is. A tárgyaláson megbeszélik az ügyet, és amennyiben az elkövető megbánást mutat és a sértett azt elfogadja, szimbolikus békekötésre kerül sor. Ebben az esetben a fegyelmi eljárást három hónapra felfüggesztik. Ha a három hónapon belül nem történik újabb zaklatásos esemény, a fegyelmi eljárást nem folytatják le. – Roth Gyula Erdészeti Szakközépiskola, Sopron
11. Legyen az elfogadásra való nevelés a tananyag része! – A tantárgyakba remekül be lehet illeszteni a kisebbségekkel kapcsolatos ismereteket. Történelem, irodalom, ének, rajz, stb. órákba mind bele lehet szőni egy rövid ismertetőt a velünk élő embercsoportok kultúrájáról, szokásairól.
Példa: Annak érdekében, hogy a tanulók kiegyensúlyozott, egymást támogató közösséget alkossanak, igyekeznek minél több óra keretében hirdetni az elfogadó gondolkodást. A földrajzórán, az énekórán – a népek zenéjének tanulmányozásán keresztül – különböző kultúrákkal ismerkednek, a drámapedagógus pedig a színjátszó kör keretében játékos eszközökkel szembesíti a tanulókat a kirekesztettség érzésével. Az iskola mindemellett minden évben tart egy zaklatásellenes témahetet. – Helena Romanes Középiskola, Anglia
12. Külső segítség bevonása - Magyarországon több szervezet is foglalkozik ifjúsági felvilágosítással, adott témákon belül. Ők sokat segíthetnek abban, hogy csökkentsék mind a diákok, mind a tanárok előítéleteit, és helyre tegyék a fejekben a téves információkat.
Melegség és Megismerés Program - Homoszexualitással kapcsolatban tartanak felvilágosító órákat, melyek során saját élettörténetekkel avatják be a diákokat a melegek helyzetébe.
Haver Alapítvány iskolai foglalkozások - A zsidósággal kapcsolatban hoznak be oktató jellegű foglalkozásokat.
UCCU Roma Informális Oktatási Alapítvány - Roma fiatalok tartanak interaktív órákat a roma identitásról és kultúráról.
Tett és Védelem Alapítvány - Ismeretterjsztő programokkal tesz az antiszemitizmus ellen.
Iskolai Élő Könyvtár - Azáltal próbálja csökkenteni az előítéleteket, hogy a fiatalok személyesen beszélgethetnek egy-egy kirekesztett csoport képviselőjével (zsidókkal, cigányokkal, fogyatékkal élőkkel, LMBTQ emberekkel, menekültekkel, hajléktalanokkal stb.)
Szociopoly - Interaktív színházi társasjáték, ami egy észak-magyarországi kistelepülésen játszódik. A darabban négy hetet játszanak el a színészek és a diákok. Ennyi idő alatt ki kell jönniük a pénzükből. A program a különböző társadalmi szinteken élő emberek helyzetére világít rá.
+1 Mondjuk el a diákoknak, kihez tudnak segítségért fordulni! - Iskolai zaklatással kapcsolatban a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány garantáltan tanáccsal tud szolgálni a bajba jutott gyerekeknek. Az UNICEF jóvoltából már külön telefonos applikáció is letölthető.
J.Gábor
További cikkekért és érdekességekért kövess minket Facebook-on: