Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Melegedő

12 + 1 megoldás az iskolai zaklatásra

2016. október 05. - Juhász.Gábor

12_1_1.jpg

Valamiért hazánkban még mindig elterjedt nézet, hogy az iskola egyben a természetes kiválasztódás egyik helyszíne. Persze, mostanában már nem divat verni a gyereket, és egyes helyeken már azt sem díjazzák, ha a tanár nyilvánosan alázza meg a tanulót, ettől függetlenül még mindig nem tudnak mit kezdeni az iskolai zaklatással.

Gyakran maguk a szülők sem tudnak mit kezdeni azzal, ha bántják a gyermeküket az iskolában. Már ha egyáltalán tudnak róla, hiszen a legtöbben szégyellik bevallani otthon. A tanárok pedig –mivel semmilyen képesítésük nincs erre vonatkozóan –, inkább próbálnak félrenézni, és legfeljebb akkor avatkoznak bele, amikor már tettlegességig fajul a dolog. Ezt követően felajánlják az áldozatnak, hogy menjen át egy másik iskolába, mert hát itt “ilyenek a gyerekek”.

Szerencsére vannak példaértékű kivételek! Egyes intézmények ugyanis, az oktatáson túl fontosnak tartják, hogy a diákok problémáira is odafigyeljenek, és megoldást keressenek rájuk.

Mi most összeszedtük azt a 12 + 1 módszert, melyek már sikeresen beváltak az iskolai zaklatás ellen.

2015-ben felmérés készült az iskolai zaklatással kapcsolatban, 438 tanintézmény részvételével. Az eredmények kielemzése után megszületett az Útmutató az előítéletes alapú iskolai zaklatás megelőzéséhez és kezeléséhez című kiadvány. Ebben részletesen tárgyalják az iskolai zaklatás fogalmát, megnyilvánulásait, hatásait és megoldásait, rengeteg példával egybe kötve.

Mi is a kiadványra támaszkodva foglaltuk össze a megoldásokat, de akit alaposabban érdekel a téma, az mindenképpen töltse le az Útmutatót.

Ezek után lássuk, mit tehet az iskola annak érdekében, hogy a bántalmazott diákoknak kevésbé legyen pokol az életük:

1. Akarj foglalkozni a zaklatással! – A magyarországi felmérésből gyönyörűen kiderült, hogy az intézmények vezetőségének vagy halovány fogalma sincs, mi zajlik a falain belül, vagy egyszerűen nem akar vele foglalkozni. Az iskolák több mint fele nyilatkozott úgy, hogy náluk a diákok sosem szoktak cigányozni, zsidózni vagy buzizni. A másik felük bevallotta, hogy náluk néha előfordul, de nem jelent számottevő problémát. Mindössze 4% ismerte el, hogy a másságon alapuló zaklatás jelen van az intézményben, és ennek fényében szükségesnek tartják, hogy foglalkozzanak vele.

2. Nem tűrjük a zaklatást! – Fontos, hogy az iskola kifejezze, náluk nem tapsolnak, ha a diákok egymást bántalmazzák, akár szóban, akár online, akár fizikailag. Jó, ha van erről egy hivatalos dokumentum, amelyben kifejtik, hogy az intézmény elutasítja az iskolai zaklatás minden formáját, de a legjobb, ha ezt ki is plakátolják a diákok és a látogatók számára is jól látható helyre.

Példa: A BeLonG To LMBT szervezet posztereket küldött ki minden Ír középiskolának azzal a szöveggel, hogy „A mi iskolánkban a homofób zaklatás nem elfogadható.” Az iskolaigazgatók tájékoztató füzetet kaptak, a homofób iskolai zaklatás jelenségéről és megoldásáról. A kezdeményezésről készült szórólapot fiatalok által látogatott helyeken terjesztették, így a meleg fiatalok értesülhettek a kampányról, ami akár iskolaválasztásukat is befolyásolhatta. – BeLonG To projekt, Írország

3. Biztonságos tér – Az iskolán belüli zaklatások nagy része tanítás előtt, után, illetve az órák közti szünetekben történik, főleg ebédszünetben. Az intézménynek érdemes biztosítani egy olyan termet, ahol a tanári felügyeletnek köszönhetően a bántalmazott diákok biztonságosan tudják eltölteni a szünetet, illetve lehetőségük van akár tanítás után is bent maradni, hogy megvárhassák, amíg támadóik hazamennek.

Példa: Az angliai Helena Romanes középiskolában olyan biztonsági zónákat jelöltek ki, ahol folyamatos tanári felügyelet van, és a gyermek teljes nyugalomban tudja eltölteni az órák közötti szüneteket, vagy elfogyasztani az ebédjét. – Helena Romanes, Angilia

12_1_3.jpg

4. Tanárok felkészítése – Mint már említettük, a tanárok jelentős része egyszerűen nincs képesítve arra, hogy kezelni tudja az iskolai zaklatást. Sokan észre sem veszik, vagy egyszerű csínytevésként kezelik a problémát. Ha pedig beavatkoznak, van hogy csak tovább súlyosbítják a helyzetet. Ezért borzasztóan fontos, hogy a tanárok kellő felkészítést kapjanak.

Példa: A kollégium 6-7 éve csatlakozott az Arany János Kollégiumi Programhoz, amelynek kapcsán tehetséges roma diákokat karolnak föl. A csatlakozáskor a pedagógusok részt vettek egy képzésen, melyet – többek között – romológiai szakértők tartottak. A cél a tanárok önfejlesztése és az előítéleteik csökkentése volt. Később már nem volt szükség külsősökre, a tanárok maguk készítették fel az újonnan érkező kollégákat. – Szekszárdi I. Béla Gimnázium Kollégiuma

5. “Zaklatásfelelős” kijelölése – A tanári kar felkészítése mellett jó, ha van egy olyan személy, akit baj esetén értesíteni lehet, és szakértőként, helyben tudja kezelni a problémát.

Példa: Az iskola nyert a TÁMOP „Hátrányból előnyt” pályázatán, amelynek feltétele volt, hogy esélyegyenlőségi referens legyen az iskolában. A tantestület egy elkötelezett, jogi tanulmányokat folytató tagja kapta a feladatot, aki elvégezte a megfelelő képzést. A diákok neki szólhatnak zaklatásos eseményekről. Kommunikációs technikákkal, kibeszéléssel próbálja feloldani a helyzetet. A szülőket csak fizikai zaklatás esetén hívja be. Időnként anonim kérdőíveket is kitöltet a diákokkal a zaklatás előfordulásáról. – Vajda János Gimnázium és Szakközépiskola, Keszthely

6. “Elsősegélycsoport” szervezése – Nem csak a tanárokat, hanem a diákokat is be lehet vonni a megelőzésbe,  feltárásba és a segítségnyújtásba.

Példa: A “Figyelő fülek” csoport tanárokból és diákokból áll, akik speciális képzést kapnak, hogy meghallgassák a diákok problémáit és adott esetben segítsenek nekik. Külön postaládájuk van az iskola bejáratánál, amelyen fel vannak sorolva a csoport tagjainak nevei. A postaládába a diákok bedobhatnak egy cédulát a problémájuk leírásával, vagy személyesen is megkereshetik a csoport egyik tagját, de az iskola honlapján keresztül is lehet segítséget kérni. A honlapon az iskola gyermekvédelmi felelőseinek neve is fel van tüntetve, szakterületükkel együtt. – Shimna Integrated College, Anglia

7. Tanuljunk meg bánni a bántalmazottal és a bántalmazóval egyaránt! – “Az incidens elkövetőjét és az áldozatot elkülönítve hallgassuk meg, nyugodt körülmények között. Az áldozatot biztosítsuk róla, hogy intézményünkben semmilyen formában nem toleráljuk a zaklatást. Kérjük meg, hogy mondjon el mindent az esetről, illetve, hogy mit érez a történtekkel kapcsolatban. Semmiképp ne tanácsoljuk, hogy álljon ki magáért, vagy védje meg magát. Ajánljuk fel neki jogi és/vagy pszichológiai segítséget. Kérjük meg, hogy abban az esetben is értesítsen minket, ha mással történik hasonló eset.

Az elkövető meghallgatásánál kerüljük el, hogy az áldozatot árulkodó szerepben tüntessük fel. Kezdjünk el beszélni a történtekről például úgy, hogy „figyeltelek és úgy vettem észre…”.Tegyünk fel sok kérdést, dicsérjük meg, ha őszintén válaszol.Kérdezzük meg, mit gondol, miért volt helytelen a viselkedése, illetve, hogy mit akart a viselkedésével megoldani. Érdeklődjünk, hogy legközelebb hasonló probléma esetén, milyen megoldást fog választani.Emlékeztessük a diákot az iskola szabályzatára, beszéljünk az elvárásokról, személyes felelősségéről.
Értesítsük a tantestület egészét a történtekről, hogy minden tanár odafigyeljen az áldozat biztonságára, a biztonságos környezet fenntartására.”Részlet az Illinois állambeli Dupage megyei iskola zaklatásellenes protokolljából, USA

12_1_4.jpg

8. Ha kell, vonjuk be a szülőket, de legyünk körültekintőek! – Gyakran sokat segíthet, hiszen a szülői ráhatás megerősítheti a zaklatóban azt az üzenetet, amit az iskola közvetít a zaklatás elutasításáról. Ehhez azonban szükséges, hogy a szülőnek is legyenek ismeretei magáról az iskolai zaklatásról. Sok szülő gondolja úgy, hogy az ő gyermekét és annak környezetét ez a probléma nem érinti. Segítség lehet, ha szülői értekezleteken vagy a szülőkkel való más találkozások alkalmával szóba hozzuk az iskolai zaklatás témáját. Van olyan iskola, amely a tantestületnek szóló, zaklatással kapcsolatos továbbképzésre a szülői munkaközösség egyes tagjait is meghívja.

Sajnos előfordulhatnak olyan esetek, amikor a szülők bevonása nem segíti, sőt akár nehezítheti a folyamatot. Előfordul, hogy a zaklató szülei maguk is erőszakkal szokták rendezni konfliktusaikat, és semmi kivetnivalót nem találnak gyermekük viselkedésében. Meleg fiatalok esetében azt is figyelembe kell venni, hogy a szülők gyakran nem is tudnak gyermekük másságáról.

9. Dolgozzuk ki előre az eljárás menetét – Az iskolai zaklatás egyes formái bűncselekménynek minősülnek, ilyenkor pedig a rendőrséget is be kell vonni. Az ő munkájukat is segíti, ha az esetek rendesen dokumentálva vannak. Ezek a feljegyzések segítségünkre lehetnek akkor is, ha nyomon akarjuk követni a zaklatás fázisait, illetve ha később módszertant szeretnénk kidolgozni a megelőzésre. (Az Útmutatóban található egy sablon az adatfelvételre.)

Példa: Az iskola minden zaklatási bejelentést a lehető leghamarabb kivizsgál és az esetet nyilvántartásba veszik. Az áldozatot az iskola biztosítja támogatásáról. A zaklató számára egyértelművé teszik, hogy viselkedése nem elfogadható. Tudatosítják benne azt, hogy mit tett, és ez milyen hatással van az áldozatra. Amennyiben büntetés kiszabására kerül sor, ezt úgy kell megtenni, hogy a zaklató értse, miért történik. Az eljárás során először behívják az elkövető szüleit, utána következik a fegyelmi tárgyalás, melynek során viselkedési szerződést ajánlanak fel a zaklatónak. Amennyiben a próbaidő során a szerződést betartja, nem kap további büntetést; ha nem, akkor felfüggesztik. – Einternational School of Bucharest, Románia

10. Biztosítsuk a diákoknak, hogy egymás között is megoldhassák a problémát – Nagyon fontos a gyerekek tudatosságra nevelésében, ha segítünk nekik a saját szintjükön kezelni a konfliktust. Ez egyfajta sikerélményt nyújthat a bántalmazottnak és az elkövetőnek egyaránt, hiszen kevésbé érzik az intézmény felől érkező nyomást, és lehetőségük van a szankciók nélküli békekötésre.  

Példa: Az iskola minden zaklatásos ügyben fegyelmi eljárást indít, de lehetőség van úgynevezett békéltető tárgyalás igénybe vételére. A békéltető tárgyaláson jelen van az elkövető, az áldozat, a kollégiumi vezető és az osztályfőnök, illetve kiskorú diákok esetén mindkét fél szülei is. A tárgyaláson megbeszélik az ügyet, és amennyiben az elkövető megbánást mutat és a sértett azt elfogadja, szimbolikus békekötésre kerül sor. Ebben az esetben a fegyelmi eljárást három hónapra felfüggesztik. Ha a három hónapon belül nem történik újabb zaklatásos esemény, a fegyelmi eljárást nem folytatják le. – Roth Gyula Erdészeti Szakközépiskola, Sopron

11. Legyen az elfogadásra való nevelés a tananyag része! – A tantárgyakba remekül be lehet illeszteni a kisebbségekkel kapcsolatos ismereteket. Történelem, irodalom, ének, rajz, stb. órákba mind bele lehet szőni egy rövid ismertetőt a velünk élő embercsoportok kultúrájáról, szokásairól.  

Példa: Annak érdekében, hogy a tanulók kiegyensúlyozott, egymást támogató közösséget alkossanak, igyekeznek minél több óra keretében hirdetni az elfogadó gondolkodást. A földrajzórán, az énekórán – a népek zenéjének tanulmányozásán keresztül – különböző kultúrákkal ismerkednek, a drámapedagógus pedig a színjátszó kör keretében játékos eszközökkel szembesíti a tanulókat a kirekesztettség érzésével. Az iskola mindemellett minden évben tart egy zaklatásellenes témahetet. – Helena Romanes Középiskola, Anglia

12_1_2.jpg

12. Külső segítség bevonása - Magyarországon több szervezet is foglalkozik ifjúsági felvilágosítással, adott témákon belül. Ők sokat segíthetnek abban, hogy csökkentsék mind a diákok, mind a tanárok előítéleteit, és helyre tegyék a fejekben a téves információkat.

Melegség és Megismerés Program - Homoszexualitással kapcsolatban tartanak felvilágosító órákat, melyek során saját élettörténetekkel avatják be a diákokat a melegek helyzetébe.

Haver Alapítvány iskolai foglalkozások - A zsidósággal kapcsolatban hoznak be oktató jellegű foglalkozásokat.

UCCU Roma Informális Oktatási Alapítvány - Roma fiatalok tartanak interaktív órákat a roma identitásról és kultúráról.

Tett és Védelem Alapítvány - Ismeretterjsztő programokkal tesz az antiszemitizmus ellen.

Iskolai Élő Könyvtár - Azáltal próbálja csökkenteni az előítéleteket, hogy a fiatalok személyesen beszélgethetnek egy-egy kirekesztett csoport képviselőjével (zsidókkal, cigányokkal, fogyatékkal élőkkel, LMBTQ emberekkel, menekültekkel, hajléktalanokkal stb.)

Szociopoly - Interaktív színházi társasjáték, ami egy észak-magyarországi kistelepülésen játszódik. A darabban négy hetet játszanak el a színészek és a diákok. Ennyi idő alatt ki kell jönniük a pénzükből. A program a különböző társadalmi szinteken élő emberek helyzetére világít rá.

+1 Mondjuk el a diákoknak, kihez tudnak segítségért fordulni! - Iskolai zaklatással kapcsolatban a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány garantáltan tanáccsal tud szolgálni a bajba jutott gyerekeknek. Az UNICEF jóvoltából már külön telefonos applikáció is letölthető.

J.Gábor 

További cikkekért és érdekességekért kövess minket Facebook-on: 

A bejegyzés trackback címe:

https://amelegedo.blog.hu/api/trackback/id/tr3911768911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2016.10.05. 11:00:32

Attól, hogy bűncselekménynek minősül, még nem feltétlenül kötelességem bevonni a rendőrséget. Tipikus példa erre az, ha a gyerek - bevonva engem a bizalmába - tudomásomra hozza, hogy drogot fogyaszt, és a segítségemet kéri. Nem, ekkor sem vonjuk be a rendőrséget, mert ez bizalmi kérdés, továbbá tanárként jogszabályilag is lehetőségem van, hogy a tanuló érdekeit tekintsem elsődlegesnek (adott esetben inkább a szülőnek kell hazudnom). Főleg jelen rendszerben, ahol a drogfogyazstást ilyen mértékben kriminalizálták. A zaklatásnál természetesen be lehet vonni a rendőrséget, de ez is körültekintést igényel, tekintve hogy a zaklató ismerősei, családtagjai esetleg "bosszút állnak" a zaklatotton, és senki nem fog tudni összefüggést bizonyítani a két eset között.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2016.10.05. 11:07:11

A Roth Gyula iskola eljárásához: egyfelől nem LEHETŐSÉG a békéltetés, hanem KÖTELEZŐ elem a fegyelmi eljárás előtt. Ugyanakkor a békéltetés NEM informális lehetőség, hanem formális. A Roth Gyulára jellemző a kollégium emlegetése, mivel ott minden tanuló egyben kollégista is, de amúgy ez nem alap a legtöbb iskolában. A Roth Gyula progresszív hozzáállása sokkal jobb volna, ha az oktatási stílusukban jelenne inkább meg. volt szerencsém a vizsgatanításomat náluk csinálni: egy csopormunkás, többállomásos, önértékelésen és önjavításon alapuló, összefoglaló órát terveztem (aki tudja mi ez, az azt is tudja, mennyi meló van egy ilyenben), erre ki voltak akadva, hogy "Hát a gyerekek nem a padban ültek, és szervezetlennek tűnt az óra". Nem, nem szervezetlen, hanem ez volt a lényege: a csoportok az állomások között forgórendszerben haladnak, majd értékelik a maguk munkáját, és mennek a következő állomásra. Jah, ez valóban nem frontális oktatás, az "én beszélek, te kussolsz" stílusban. Szval a Roth-tól azért nem tudok annyira meghatódni, nagyon szeretnének baromi haladónak látszani, de belül vannak gondok:)

Dzsontra Volta 2016.10.05. 20:31:47

Alapvetően az a véleményem, hogy amíg a gyerekem iskolában/óvodában van és kiskorú, addig a felügyelő nagykorú személy (tanár/óvónéni) a felelős a gyerek testi és lelki egészségének megőrzéséért. Amikor a gyerekeimet leadom iskolába/óvodába, akkor egy szolgáltatást veszek igénybe, viszont hibás teljesítés esetén a gyerekem jár rosszul, azt viszont nehezen viselem és olyankor nem szoktam nagyon tekintettel lenni senkire.
Másrészről furának tartom azt az alapfelvetést, hogy egy normális szülő-gyerek viszonyban előfordulhat olyan, hogy a gyerek nem azonnal a szüleihez fordul, ha ilyen helyzetbe kerül.

exterminador 2016.10.05. 20:32:28

Atyaúristen, van olyan, aki szerint a harmadik pont bármire is megoldás? Ez egyszerűen szánalmas... A második pontot is elég problémás.
Egyébként úgy veszem észre, a cikk alapvetően arra a gondolatra épül, hogy az iskolai bántalmazás alapvetően kisebbségi csoportok ellen irányul. Óriási tévedés! Én például afféle lábtörlő voltam óvodától kezdve érettségéig minden iskolában (mivel elit helyre jártam, ezért "szerencsére" pusztán a verbális alázásom volt jellemző, legalább nem vertek péppé), és nem tartozom semmilyen jelzett csoportba.

Kelly és a szexi dög 2016.10.05. 20:46:48

- Apu, Rambónak csúfolnak az iskolában...
- Jól van kicsikén, holnap bemegyek, beszélek a tanító nénivel, az igazgatóval!
- Ne, ne, ez az én harcom!

Tisztességes Természettudomány 2016.10.05. 23:49:38

Ravaszul szociális segítségnyújtásnak álcázott meleg propaganda.
A cigány és a zsidó így születik, a veleszületett melegségre nincs tudományos bizonyíték.

2016.10.06. 06:34:33

Amikor általános iskolába jártam Magyarországon, a sulink egy előkelőbb környék (egyetemi oktatók, mérnökök, orvosok) és egy nagyon proli, erősen elcigányosodó tanácsi lakótelep határán terült el. Volt ott mindenféke gyerek.
Volt osztálytársaim közül került ki orvos, fogorvos, mérnök, tanár, szobafestő, jogász, programozó matematikus, kocsmában pultos, cukrász, élethossziglan munkanélküli drogos, fodrász, börtöntöltelék is.
Ki lehet találni, hogy kik voltak az agresszívak a suliban. Kik adták a túlkoros, visszabukott tagjait az osztályoknak, kik cigiztek a hátsó udvarban, ki lett terhes 16 évesen ötödikesként, ki ujjaztak meg egy Barkas furgonban egy üveg piáért, ki szedett védelmi pénzt az osztálytársaitól, kinek a családjában történt emberölés (anyu markolatig döfte a nagykést apuba).

Belőlem lett valami, de csak mert az anyám megmondta, hogy a semmirekellőkkel ne barátkozzak. Minden otthon dől el.

Az iskolai erőszak is otthoni (félre)neveléssel kezdődik.

@Dzsontra Volta: "Amikor a gyerekeimet leadom iskolába/óvodába, akkor egy szolgáltatást veszek igénybe" - ahogy azt Móricka elképzeli. Te adót fizetsz, arra pedig keresztet vethetsz. Az adó arról híres, hogy az állam elvonja, erőszakszervezetekkel behajtja az alattvalón és nem pántlikázott pénz, nem követheted, hogy a te pénzed mire megy. Ezért vicces az etatisták hupákolása, amikor nem tetszik nekik, hogy az állam rosszul költi el az adóforintokat, akkor nem jut eszükbe, hogy ők szavaztak arra, hogy a mindenható és bölcs állam majd elosztja a pénzt.

Megoldás: magániskolák, ahol konkrétan megkövetelheted, hogy milyen szolgáltatást nyújtsanak a pénzedért. Párhuzamosan pedig az állami oktatás teljes leépítése és az adók arányos lecsökkentése, így az embereknek lesz pénze magániskolába vinni a gyerekeiket.

2016.10.06. 06:36:30

A poszt címe és a blog neve alapján először arra gondoltam, hogy az iskolákban a homoszexuálisok által elkövetett zaklatásokról szól a poszt.

odamondó 2016.10.06. 07:00:46

@exterminador: ilyenkor bezzeg szabad általánosítani...

ami szabad 2016.10.06. 07:23:10

Hát, ettől még nagyon messze vagyunk, sajnos! Maga a közgondolkodás, és sokszor a már otthonról hozott előítéletek nem könnyítik meg a helyzet kezelését. Sajnos, rengeteg gyereket vág haza az iskolai "élmény" évtizedek óta, és én nem a tolerancia növekedését látom az elmúlt évek során sem, inkább fordítva. Szerencsére a gyerekem elég normális osztályba jár, sem nem elkövető, sem nem áldozat, de tényleg nem tudom, hogyan segítenék, ha mondjuk áldozat lenne, mert az, nem elég, hogy azt mondjuk tojja le, ha alázzák... Szerintem, elég szisztematikusan mutatja be a cikk az iskola teendőt, de a következő száz évben nem látok rá esély, hogy ilyen módszertant is bevezessenek a sulikba, különösen a 10 percenként változó NAT , tananyag, és heti rendszerességű totális átszervezések mellett. Kár Ennek lenne ugyanis értelme. Annál rosszabbat nehéz elképzelni, amikor a kölyök már elsős- másodikos korára gyűlöli a sulit, és azzal biztatjuk, hogy már csak 10-15 év van hátra.....

a távoli rokon 2016.10.06. 08:31:26

A leg emlékezesebb bántalmazást altatlános iskolai tornatanárnőmtől kaptam, aki nem tudta elviselni csetlő-botló, enyhén elhízott, puhány, önbizalom hiányos formámat. Felső tagozatban végig szekált, megalázott az osztály előtt, ezzel meg is alapozva kora kamaszkori éveimet. Befelé forduló személyiségem miatt senkivel nem tudtam megbeszélni, túlterhelt szüleim előtt eltitkoltam, szégyelltem, bátyám amolyan tökéletes ellentétemként már bőven a csajokat hajkurászta ezekben az időkben. Volt néhány jószívű osztálytársam, akik levittek magukkal különféle fiús edzésekre, de kisebbségi érzésektől vezérelve innen is elmenekültem többnyire. A középiskolában már péppé is vertek párszor, így saját kezembe kellett vennem az ügy alakulását, mert úgy éreztem senkire nem számíthatok saját magamon kívül. A folytatást nem írom le részletesen - számomra a sportolás hozta a változást - csak szeretnék rávilágítani mennyire káros lehet az efféle kezeletlen helyzet ebben az időszakban. Nekem kb 10 év és rengeteg küzdelem kellett, mire önerőből úgy-ahogy "kikupáltam" magam, bőven 25 éves korom utánra léptem túl ezen az időszakon valamennyire. Írhatnám, hogy a persze-persze a fejlődés sokszor fájdalommal jár, meg erősebbé válik az ember általa stb., de nagyon nem mindegy, hogy a küzdelem milyen veszteségekkel jár...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2016.10.06. 08:53:47

"Semmiképp ne tanácsoljuk, hogy álljon ki magáért, vagy védje meg magát. "

B-U-L-L-S-H-I-T!

Azt bántják, aki nem képes ellenállni. Aki ellenáll, ahelyett keresnek mást.

Mérnork 2016.10.06. 09:07:31

@a távoli rokon:
"A leg emlékezesebb bántalmazást altatlános iskolai tornatanárnőmtől kaptam, aki nem tudta elviselni csetlő-botló, enyhén elhízott, puhány, önbizalom hiányos formámat. "
Ja, a tesitanár külön állatfajta ilyen téren (tisztelet a nagyon kevés kivételnek), mély átéléssel alázzák a sporthoz kisebb affinitással rendelkező gyerekeket...

para_noir 2016.10.06. 09:18:54

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: egyetértek. Ez a safe place vagy mi is egy roppant kontraproduktív valami, mert pontosan megmutatja az erőseknek, hogy kik a szekálható gyíkok, és amint kikerülnek a biztonságos menedékből, például suli után hazamenet, máris villogó céltáblák. Aztán másnap megint remeghetnek a biztonságos karámban. A megoldás az, hogy az erőszakosokat a tanároknak, az iskolának el kell távolítani (ezt sajnos nem pártolja a rendszer ma nálunk).

2016.10.06. 09:20:04

"3. Biztonságos tér" - az sajnos nagyon hasonlít az amerikai egyetemi hisztikampányokban a valóságtól elrugaszkodott feminista/LGBTQ/SJW aktivisták által követelt safe space-hez. Ahol eleve minden tilos, főleg a szabad véleménynyilvánítás és főleg a társadalom fehér-cisz-hetero-férfi tagjait rekesztik ki onnan.

Tudom javasolni a gyerekek küldősport edzésre járatását. Ott egyrészt kiéli az agresszióját, lefárad, meg ha egy sokszorosan bukott, túlkoros Lakatos Ronáldó-típusú rejtett erőforrás bekóstolja, akkor nem kell csicskába lemennie neki és a WC-ben orálisan kielégítenie mozdonyszőke rejtett erőforrásokat.

Amúgy meg tudnám javasolni azt, hogy szállítsák le az islolaköteles kort 12 évre és az együttműködésre képtelen gyerekeket csapják ki.
Az oktatási rendszert se ártana átalakítani úgy, hogy ne legyen minden a lányok tempójához igazítva, ne kezeljék a heteroszexuális fiúkat alapvetően defektesként. Ehhez a teljesen elnőiesedett tanári karban brutális tisztogatást kellene tartani. A női tanerő felét kiszórni, helyükre képzett és erős, példamutató férfi tanárokat felvenni. Ez minden szempontból pozitív lenne. Sok családban nincs férfi példakép ma már, azokat a gyerekeket szociopata, férfigyűlölő nők nevelik fel/félre.

Ma a feminista oktatási rendszer maguktól teljesen elszállt lányokat és elnőiesedett fiúkat bocsát ki.

para_noir 2016.10.06. 09:23:47

@Mérnork: az én gimis tesitanárom is egy ilyen állat volt, szakmailag nulla, láncdohányos faszkalap, csak a kosarazást ismerte, mint sportot, így a három utolsó a tornasorban (köztük én) a tesiórák 80%-át a kispadon töltöttük, mert nem is engedett minket játszani, és folyamatosan alázott, mindig nagy kegyelemmel kettessel engedett át év végén. Közben mellette én atlétika edzésre jártam a másik tornatanárhoz délutánonként, aktívan bringáztam, és telente síeltem, amatőr versenyt is nyertem, szóval nem voltam se lusta, se antisportoló. A másik mindig kispadon ülő srác meg sorra nyerte a hosszútávú futóversenyeket. Remélem azóta ez a faszi hosszú, fájdalmas betegségben döglött meg.

2016.10.06. 09:24:09

@exterminador: "Egyébként úgy veszem észre, a cikk alapvetően arra a gondolatra épül, hogy az iskolai bántalmazás alapvetően kisebbségi csoportok ellen irányul."

Ezzel szemben a valóságban Magyarországon pont bizonyos kisebbségi elemek verik a tanárt, diákot, szednek védelmi pénzt, zaklatják szexuálisan a társaikat. Pirézek...

USA-ban se a fehérek közül kerül ki a legtöbb iskolaelhagyó, sose végző drop-out.

ebella 2016.10.06. 09:32:31

Az élet már csak ilyen. Mindenkinek magának kell megküzdeni a démonaival.

ebella 2016.10.06. 09:34:42

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ez az igazság. Aki fél, azt még jobban kínozzák. Aki nem, kiáll magáért és legalább néhányukat megrugdalja, ha a végén meg is verik, azután tisztelik.

2016.10.06. 09:36:56

@para_noir: alapvető probléma, hogy Magyarországon a kosárlabda, kézilabda, labdarúgás szentháromságában mozognak a tornatanárok. Lányoknak esetleg röplabda. Meg a kötelező, merev szertorna fiúknak.

Én labdajátékokban ügyetlen vagyok, de szerencsére a gimis tornatanárunk pár labda-antitalentumnak megengedte, hogy lejárjunk a suli ütött-kopott konditermébe. A 20 kilós súly rozsdásan is pont 20 kiló. Amelyik tornatanár nem kétdimenziós, az meglátja a gyerekben a lehetőséget (testalkat, ügyesség) és nem csak két-három sportot ismer, tud ajánlani.
A kosaras, focis ex-osztálytársaim mára pocakos, ropikarú, láncdohányos alakok lettek. Én meg tartom a formámat, sőt.
Az a baj, hogy az iskolai tornaóra nem az aktív életre készít fel, nem az egészséges, élethossziglan űzhető sportokat mutatja be a gyerekeknek, és nem segít egy hozzájuk illő sportot megszeretni, hanem gyerekes labdajátékokat tol előtérbe meg ízületgyilkos, veszélyes, ódivatú szertorna elemeket követel tőlük.

Dzsontra Volta 2016.10.06. 10:08:22

@karandash: Én az ilyen jellegű szolgáltatásokhoz is fogyasztóként állok, eddig még nem volt olyan helyzet, amiben a megfelelő úton ne tudtam volna hathatósan érvényesíteni az érdekeimet. Sok pedagógus nem igazán van tisztában a világban elfoglalt helyzetével, néha kényszeríteni kell őket a jogszabályok betartására. Jellemzően elég szokott lenni az intézményvezető hivatalos jellegű megkeresése, én az oviban a súlyosabb problémákat az óvodavezetőnek írt e-mailek formájában elég hatékonyan tudtam kezelni, persze a "másolatot kap" mező tartalmazta a gyermekvédelmi szakszolgálat és a szociális és gyermekvédelmi főigazgatóság valamint az intézményfenntartó illetékes személyeinek e-mail címeit is. Szerencsére nem kellett túl sokszor igénybe vennem ezt a megoldást és az ovit sem kellett feljelentenem soha (erre is van lehetőség), a leggázosabb esetben is 24 órán belül rendeződött a helyzet, illetve egy óvónő is megúszta a fegyelmivel történő munkaviszony megszüntetést, majd hosszan tartó betegállomány után nyugdíjba vonult, de a gyerekem közelébe sem került soha többet.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2016.10.06. 10:12:53

Az elfogadást és a normális problémakezelést az iskola nem tudja megtanítani, az otthonról jön. A bántalmazó (vagy szimplán bunkó, helyi vagány, stb.) család gyereke tele szájjal körbe fogja röhögni az elfogadásról szóló előadást, mert tökéletesen tisztában van vele, hogy mekkora öröm a másik szekálása, és mennyire nincs ez ellen senkinek eszköze. A szekáltak különkerítése sajnos nem eszköz, a mások kínázást élvező hülyegyerek az utcán is (meg au interneten is) hülyegyerek lesz. Az intőnek, osztályfőnöki elbeszélgetésnek és társainak negatívuma (ha van nekik egyáltalán) a fasorban nincs a mások feletti hatalom mámorító érzéséhez képest.
A dolog másik oldala viszont az, hogy akit a gyerekek kipécéznek, azt sajnos nem véletlenül veszik észre. Akit a család nem támogat megfeleleőn érzelmileg, aki folyamatosan ideges, retteg, nincs önbizalma, azt nagyon hamar előveszik. Ez nem a másmilyen színű vagy a testi fogyatékos vagy a szegény gyerek lesz, hanem az, akinek az egész egyénisége arra épül fel, hogy ő másmilyen színű, testi fogyatékos vagy szegény, mert vagy ezt sulykolják bele otthon ("jaj, kisfiam, hát nehogy már mászókázz, més leesel a kis testeddel") vagy levegőnek nézik a gyereket, nem érez maga mögött senkit ( (pl. csendesen vayg harsányan gyűlölködő család, egymáshoz nem szóló család, "nincs időm semmire" család, stb.). Az ilyen gyerek egyébként az esetek túlnyomó többségében hiába megy el pl. küzdősport edzésre (amit sokszor javasolnak azok, akik azt hiszik, hogy a világ a hollywoodi filmek alapján működik (: ) Bármely küzdősport készségszintű, valódi verekedésben is hasznosítható elsajátítása hosszú évekbe telik, és nincs annál nagyobb szívás, mint mikor a karatésdzsúdós edzését közhírré tévő gyereket egy rutinos agresszor félkézzel a falhoz csapja. Arról nem is beszélve, hogy a küzdősport egyszerűen nem való mindenkinek, aki a fizikai konfrontációtól idegenkedik - rengetegen vannak ilyenek - annak az edzések csak plusz frusztrációt fognak jelenteni. Akin a küzdősport segíteni tud, az nem a technikák, hanem a megszerzett lelki nyugalom miatt kerül ki a lúzer pozícióból, a feladat tehét inkább az, hogy a szülő (vagy az iskola) találja ki, mitől nyugszik meg a gyerek, és mitől nő meg az önbizalma. (A külső pátyolgatástól és védelemtől tuti biztos nem fog, sőt.) A nem reménytelen agresszorokkal el lehet beszélgetni (volt szerencsém ilyenhez, 10 éves kisfiú úgy zúdította rám a bánatait, mintha én lennék Freud, a végén már én éreztem magam szarul, cserébe a kisfiú igen sokat javult - innen csókoltatnám az agyatlan szüleit, akiknek aranyhal se lenne való, nem hogy gyerek). A reménytelen, bebetonozódott agresszort viszont valahogy ki kell emelni a csoportból (és utána marad a nagy kérdés, hogy mit lehet vele csinálni...)

Weißkopf 2016.10.06. 10:36:04

@karandash: "Ehhez a teljesen elnőiesedett tanári karban brutális tisztogatást kellene tartani. A női tanerő felét kiszórni, helyükre képzett és erős, példamutató férfi tanárokat felvenni."
Álmodik a nyomor. A tanári (tanítói) pálya menthetetlenül elnőiesedett Mo.-on. Nekem még akadtak férfi tanáraim mind az általános, mind a középiskolában (50-es, 60-as években), ma már lámpással kell őket keresni a tanszemélyzetben. A "képzett és erős, példamutató férfi tanár" ritka, mint a fehér holló, mivel a tanárképző intézményekbe leginkább lányok jelentkeznek.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2016.10.06. 10:37:30

@karandash: "Minden otthon dől el. Az iskolai erőszak is otthoni (félre)neveléssel kezdődik."

Pontosan. Kiegészítés:

www.youtube.com/watch?v=UoWYs4Mi1MI

"Ezért vicces az etatisták hupákolása, amikor nem tetszik nekik, hogy az állam rosszul költi el az adóforintokat, akkor nem jut eszükbe, hogy ők szavaztak arra, hogy a mindenható és bölcs állam majd elosztja a pénzt.

Megoldás: magániskolák, ahol konkrétan megkövetelheted, hogy milyen szolgáltatást nyújtsanak a pénzedért. Párhuzamosan pedig az állami oktatás teljes leépítése és az adók arányos lecsökkentése, így az embereknek lesz pénze magániskolába vinni a gyerekeiket. "

+1

FlybyWire 2016.10.06. 11:37:08

@exterminador: +1, abszolut baromság homofóbra meg rasszistára kihegyezni a dolgot, amikor a gyerekekből PONT EZ még bőven hiányzik: ez a felnőttek baromsága, külön megemlíteni a gyerekek előtt tökéletes öngól.

Semmilyen kissebbséghez nem tartozom, ellenben egész általános suliban v égig csesztettek, egyszerűen mert én voltam akkor még a legalacsonyabb az osztályban.
A gyerekek még ezekben a dimenziókban gondolkodnak ugyanis...

FlybyWire 2016.10.06. 11:42:35

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ez is tökéletesen igaz. A fiamnak már most (3 és fél éves) mindig mondom, hogy ha szépen elkérnek tőled valamit, add oda (kölcsön). Ellenben az üveges tekintetű, nyálfolyós elmaradott agyú, beszélni még 3 évesen se igen tudó prosztógyerek amikor ki akarja tépni a kezéből a teherautót a játszótéren, nemhogy ne adja oda neki, hanem még küldje is el a jó fenébe (csúnya szavak nélkül persze).

FlybyWire 2016.10.06. 11:48:41

@Dzsontra Volta: Mi már eleve úgy indultunk neki a gyerek neveltetésének, hogy bölcsi, ovi is alapos kiválasztás után, ésszerű határokon belül, de fizetős.
Nem az angol nyelvi képzés, meg iskolai előkészítés és hasonló baromságok, hanem kizárólag a (magán)ovi vezetőinek személyisége, hozzáállása, gyerekszeretete volt a lényeg.
Idén augusztusban felvettek egy középkorú ovónőt, akinek mi is hallottuk egy-két fura kommentjét (pl: 1-2 pofon még belefér a nevelésbe stb.). Igen rövid úton ki is penderítették. Az ilyenek miatt érezzük azt, hogy jól választottunk, a pénz amit erre költünk az, amit a legkevésbé sem fogunk sokallni soha.

monddazigazatmar 2016.10.06. 11:49:34

Csuda egy buzi írja ezt a blogot. Mindenhez ért, és minden nap indexcímlap!

"A BeLonG To LMBT szervezet posztereket küldött ki minden Ír középiskolának azzal a szöveggel, hogy „A mi iskolánkban a homofób zaklatás nem elfogadható.”" Nyihahaha :D:D:D::D
Olyan posztert nem akartok, hogy "Iskolánkban a puskázás és a folyosón való rohangálás nem elfogadott"

Az is milyen marhaság már, hogy elkülönített szobákba teszitek a tápos buzzancsokat. Mert attól majd megtanulja kezelni a helyzetet, a többiek megtanulják elfogadni, ugye? Ja, meg suli után nem lehet megvárni, órán nem lehet hozzávágni radírt, ugye? :D:D:D

Mondok egy pontot: külön iskola a ratyiknak, meg a többi csicskának, aztán ott nem zaklatják őket.

Trollie 2016.10.06. 13:23:28

Meg kell tiltani, hogy búzák gyereket nevelhessenek, mert csak tönkreteszik szegényeket! :(
Belegondolni is szörnyű, hogy milyen megaláztatáson kell átmennie szegény gyereknek csak azért, mert a szülei torz, beteg emberek... :(
Az ilyen undorító, önző szülőt min. 20-30 év börtönnel kellene büntetni, hogy eszébe se jusson tönkretenni mások életét...

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.10.06. 14:05:15

Az iskolákban leginkább a homokosok zaklatják az egészséges gyerekeket. Erre mit javasoltok? Verést?

Engem 7 éves koromban próbált megerőszakolni egy 8 éves homokos. Szerencsére ez még a 70-es évek közepe volt, amikor a homokosok egyetlen joga a kussolás joga volt. A gyereket kirúgták az összes iskolából az országban, majd kényszergyógykezelésre került elmeintézetbe 1 évre.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.10.06. 14:08:47

@monddazigazatmar:

Az iskola egyik feladata a homokos propaganda elleni küzdelem tere lenni, azaz a homofóbiát ösztözni kell, nem tiltani.

Barcaa 2016.10.06. 21:26:53

A poszt eléggé ki van élezve a romákra(nameg a melegekre). Érdekes, én elég sok suliban megfordultam már, DE egyben sem találtam olyan esetet, ahol azért szólnak meg egy gyereket mert roma származású..

ELLENBEN az általános jellemző az, hogy a roma gyerekek nagyon nagy százaléka terrorizálja a társait, és "érdekes" módon ha valaki agresszor abban a csoportban, az bizony a roma származású, és egész korán elkezdődik..

Ez pedig abból adódik, hogy amíg egy átlagos gyereknek a szülők épp az illemet tanítják, addig a roma gyerek meg azt látja otthon hogy a szülei agresszívek, meg megy a "rák egye ki a beledet" meg sokkal durvább káromkodások..Arról nem is beszélve hogy sok ilyen gyereket kiküldenek utcára ha már tud járni hogy" menyj haverkodj a többiekkel, ne itt rontsd a levegőt"..
Ha meg szegény gyerek ezt látja, nem csoda hogy ilyen lesz.

2016.10.07. 06:29:31

@Weißkopf: a tanárképzőkben férfikvóta kell (ha a női kvóta oké, akkor ez is). A férfi tanároknak külön ösztöndíjak, pótlékok, életpályamodell.

Weißkopf 2016.10.07. 11:16:54

@karandash: Kvótákról szó sincs, egyelőre szabad pályaválasztás van, ki-ki eldöntheti, mi akar lenni, hol kíván tovább tanulni. Egyelőre...

Gerilgfx 2016.10.08. 04:35:40

@a távoli rokon: ebben a kommentemben nem javaslok semmit, és még véletlenül sem szeretnélek semmire sem rábírni, vagy bármit is sugalmazni, csak olyan érdekességképpen, ismeretterjesztő jelleggel jegyzem meg, hogy így 15 év után is el lehet esni virágok öntözése közben egy héten át minden nap...
süti beállítások módosítása