Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Döntsd el Te, kit öljenek meg a jövő autói!

2016. augusztus 17. - Juhász.Gábor

christine34.pngA kép Stephen King regényéből készült, Christine című filmből származik.

Ha létezik olyan ember, akinek az életben nem szabadna jogosítványt adni, akkor az én vagyok.

Imádok nézelődni, egy frissen festett kerítés, vagy az őszbe hajló hársfa is képes elvonni a figyelmemet. Minden apróság érdekel, kivéve az úttest és a jelzőtáblák. Most, hogy pár hete biciklivel járok munkába, nagyon komoly erőfeszítésembe kerül, hogy legalább arra az öt percre a forgalommal foglalkozzak. Itt, vidéken, jó ha negyedóránként elmegy egy autó, de én képes lennék az elé is kikóvályogni.

Ezért biztosan állíthatom, hogy az önvezető autót nekem találták fel!

Minden további nélkül hátrahagynám a tömegközlekedés nyűgeit, és pattannék a volán mögé, ha tudnám, hogy valaki az útra is figyel. Még jobb, ha az a valaki maga a gépjármű.

11768908_0af7c2389be19da46bab426cb3782500_wm.jpg

Bár már most is vannak forgalomban okosautók, ezek még nagyon messze vannak attól az ideális modelltől, amiről én közlekedési antitalentumként álmodom. A gyártók szorgosan munkálkodnak azon, hogy a jövő autói minél hamarabb forgalomba állhassanak. A fejlesztések során azonban olyan kérdések is felvetődnek, amikre egyáltalán nem egyszerű választ adni.

Vegyünk egy hétköznapi szituációt: a szabályosan közlekedő autó elé hirtelen kiszalad két kisgyerek. A számítógépes programnak választania kell, hogy a gyerekeket üti el, vagy pedig nekivezeti a járművet a falnak, kockáztatva ezzel az utas életét.

Az amerikai MIT kutatói most azt próbálják felmérni, hogy az emberek hogyan döntenének ilyen, és ehhez hasonló, váratlan szituációkban. A felmérésben bárki részt vehet, ide kattintva te is kiválaszthatod, hogy a szóba jöhető opciók közül melyiket tartanád helyesnek, morális vagy egyéb szempontok alapján.

6ti5dsxj9clmiebas.pngAz illusztráció a kutatásból származik.

A felmérés végén megnézheted, hogy az általad adott válaszok mennyire csengenek egybe a többség véleményével. A program tehát amellett, hogy a információkkal látja el a fejlesztőket, kiváló szociológiai kísérlet is egyben.

Kinek az élete ér kevesebbet? Nő vagy férfi? Idős, vagy fiatal? Utas vagy gyalogos? És mi van, ha épp egy bűnöző kel át az úttesten?

A gondolatkísérlet egyszerű: a jármű zebrához közelít, de egy hiba miatt nem tud megállni. A vezérlőegységnek választania kell: utas vagy gyalogos. Egyikük mindenképp meghal.

Én abból indultam ki, hogy szituációtól függetlenül mindig a szabályosan közlekedők védelme a fontosabb. Ezt egyedül a megmenthető életek mennyisége írhatja felül. Szándékosan figyelmen kívül hagytam a szereplők nemét, korát, társadalmi helyzetét. Ennek köszönhetően az átlagtól igencsak eltérő eredményeket kaptam.

A legtöbben úgy gondolták, a járműnek az az elsődleges feladata, hogy az utasát védje. Ők minden bizonnyal most is gyakorló sofőrök. Szerintük semmi értelme olyan autót forgalmazni, amely váratlan szituációban fontosabbnak tartja mások védelmét.

Az ilyesfajta önző magatartással én egyáltalán nem tudok azonosulni. Mint mondtam, magam is szívesen utaznék önvezető autóval amitől el is várnám, hogy mindent megtegyen a biztonságom érdekében –, de tudomásul venném, hogy teljes rendszerösszeomlás esetén a vészprogram a lehető legkisebb kár okozásának elvén fog intézkedni. Még ha ez bizony az én életembe kerül is.

Gépjárműbe szállni ugyanis nem kötelező! Ha pedig az ember mégiscsak igénybe veszi a szolgáltatást, akkor nem csak az előnyeivel, hanem a kockázati tényezőkkel is tisztában kell lennie. Amikor kalapácsot vásárolok, attól sem várom el, hogy más ujja fájjon, ha véletlenül a kezemre ütök vele.

20151118mercedesbenz-f015-onvezeto-auto.jpgA Mercedes így képzeli az önvezető autójának utasterét. Forrás: Mercedes-Benz

Mindennek fényében bízom benne, hogy a gyártók addig egyetlen modellt sem engednek forgalomba, amíg a lehető legkisebbre nem csökkentik a hibalehetőségeket. Az önvezető egységgel ellátott autók jelenleg is a legbiztonságosabbak, így joggal remélhetjük, hogy a jövőben jelentősen csökkenni fog a közúti balesetek száma. És akkor én is nyugodtabb szívvel kelek útra, akár utasként, akár gyalogosként.

J. Gábor

1469905116_facebook.pngMelegedő - Facebookon is! Köszönjük kedvelésed!

www.facebook.com/melegedokozosseg

A bejegyzés trackback címe:

https://amelegedo.blog.hu/api/trackback/id/tr910416696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Behajtó70 2016.08.17. 15:24:30

Fura, ellenérzést keltő kérdés ez. Pedig kár volna félni ettől. A válasz persze egyszerű: ha egy ember vezetne, akkor mit választana? Volna választás? Egyébként az algoritmus szerint arra kell menni, amire a közlekedés többi szereplője leginkább számítana, hogy megyünk, tehát az addigi közlekedésünknek megfelelően.

Behajtó70 2016.08.17. 15:35:16

Megnéztem a tesztet is, ez csak hatásvadászat, nincs ilyen esemény a valóságban. Az önvezető autók elsődleges védelme, hogy akadály esetén lassít. Az összes itt szereplő példa is erről szól. A tilosban átkelő gyalogos pont annyira akadály, mint a betonsáv. Választás esetén nyilván - miért kérdés ez egyáltalán??? - nyilván a betontömb felé kell menni, mert az utasokat egyéb védelmi technikák is védik(légzsák, hab, gyűrődés, stb) a gyalogost meg nem. Ráadásul azért is hatásvadász, értelmetlen a teszt, mert további lehetőségeket számba se vesz: balra/jobbra kanyarodás, blokkoló fékezés, zebrás úton (gps?!) lassú menetes közlekedés. Pl 50 km sebességgel a frontális betonfalas ütközésnél a légzsák megvéd 98%-ban. Tudom, próbáltam :(

Dzsontra Volta 2016.08.17. 16:12:01

@Behajtó70: Az alapszitu a tesztben az, hogy fékhibás a jármű és valaki(k) biztosan meg fog(nak) halni.
A vicc az egészben az, hogy hasonló helyzetben, ha ember vezeti az autót és ura annyira a helyzetnek, hogy meg tudja menteni vele a saját életét, akkor nem fog másként cselekedni, szóval az egész teszt egy baromság. De nézhetjük onnan is, hogy ki venne olyan hajszárítót, ami dönthet úgy, hogy megöli a tulajdonosát, autóknál ez hatványozottan érvényes.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2016.08.17. 16:32:21

Hááát, ha egy önvezető okosautó nem tudja magáról, hogy fékhibás, és ennek ellenére forgalomba engedi magát, már rég rossz a helyzet. Ennél többet várok tőle, hiszen a fékhibára már most is felhívja a figyelmemet a kicsi piros lámpa, az ABS hibájára az ABS-kontrollámpa. Ebben az esetben egyértelműen nem az utas, és nem is a gyalogos a vétkes fél, hanem a gépezet (és így a gyártója), vagyis értelmetlen az e felvetés, hogy az autónak a szabályos résztvevőt kell megvédenie...

Valójában, ha túllépünk az ostoba választott példaszituáción, és egy életszagút nézünk, tényleg egy sor (jogi, etikai és filozófiai) kérdést tehetünk fel. Asimov már évtizedekkel ezelőtt vizsgálta a mesterséges intelligencia etikai problémáit, bár a technológia akkor még a holdban sem volt, filozófiai-etikai szinten már fel tudta tenni a kérdést. Most ezek az akkor még a sci-fi körébe menő felvetések hirtelen égető problémává válnak. Eközben a technológia fejlesztői láthatóan ész nélkül haladtak előre az elmúlt években, és meg sem fordult a fejükben, hogy a jogi, etikai (és az azt megalapozó filozófiai) háttérrel is kéne közben foglalkozni, hogy a rendelkezésre álló technológiát alkalmazni is lehessen...

Nazareus 2016.08.17. 22:43:21

Miröl szól a tesz?
1. Ha a teszt arról szól, hogy mit tennének az embersoförök, akkor esetek 99%-ban saját magukat védenék és nem érdekelnék morális meg egyéb szempontok. Emberi reflex, nem gondolkozik ilyenkor erkölcsi kérdéseken, hanem menti az irháját. Nem véletlenül hivják anyósülésnek a soför melletti ülést.

2. Ha a teszt arról szól, hogy mit várnának el másoktól (ha van idöd megfontolni ezt a kérdést, akkor nem TE vagy ilyen szitucáióban, azaz TE is más vagy) ilyen szituációkban erkölcsi vagy egyéb megfontolásból, akkor valószinüleg a megmenthetö életek száma dominálna.

Körömcsiga 2016.08.18. 00:30:04

kézifékkel pörgés és seggel érkezés a betonba. Ezzel van a legtöbb esély. :)

Nazareus 2016.08.18. 00:52:27

@Körömcsiga: A teszt nem erröl szól: Kézifék se müködik. Két lehetöséged van, tömegbe mész vagy magad gyilkolva. Kész. Nincs egyéb lehetöség. Ezért teszt és nem valóság.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.08.18. 01:33:45

Ugyanabba a hibába szaladt bele a post írója, mint a 444! Ugyanis nem az önvezető autókhoz kérnek tanácsot. Hanem ezen keresztül elég sok társadalmi kérdésről gyűjtenek adatot. Ezért érdekes a nemi diszkrimináció, társadalmi hasznosság kérdése, stb.

B3L4 2016.08.18. 03:38:12

En ugy vagyok az onvezeto autokkal, hogy ameddig bankok, nagy cegek uber brutal super csilli-villi serverei lerohadnak es neha olyan kaoszt csinalnak, hogy 10 emberrel probaljuk helyre hozni orakig addig egy pillanatra sem tudok megbizni egy ilyen autoban. Majd ha at kell kepeznem magam, mert nem mennek tobbe tonkre a szamitogepek akkor esetleg.

De moralis dolgokrol volt szo, itt van egy tolem:

Ul egy ember egy onvezeto autoban, ez az auto egy szerencsetlen helyzet miatt halalos serulessel jaro balesetbe kerul. Az utasa tuleli de mas meghal. Innentol kezdve ki lesz a feleloseg?
A) aze az embere aki csak ult az onvezeto autoban es semmit nem csinalt?
B) az autot gyaro cege?
C) senkie es csakis a halott a hibas?

Na ez a problema. Az elso ilyen eset utan nagyon el fognak gondolkozni az emberek, hogy mennyire bizzanak meg egy ilyen autoba. Most meg nem is olyasmirol irtam, mint mondjuk egy onvezeto mercedes kamion veszelyes rakomannyal belerohan egy rendezvenybe mert tonkre ment valami ....

A gepek azert vannak szerintem, hogy hasznaljuk oket celokra. Nem azert, hogy helyettun cselekedjenek vagy dontsenek. En nem akarom, hogy egy gep korlatozzon az eletemben es soha nem is fogom.

Mondom ezt server mernokkent 10+ geppel a haztartasban..... Mindegyiknek megvan a celja de egyik sem uralkodik, vagy befolyasolja az eletem.

2016.08.18. 07:42:22

@Körömcsiga: Nem szívesen ábrándítalak ki, de a mai modern autóknál a kézifék elektromos, gombra működik és kb 5 kmh sebesség felett nem tudod működtetni.

2016.08.18. 07:43:46

@B3L4: +1

Rengeteg problémás dolog lesz ezzel...

szúnyog?? mert nem buddha 2016.08.18. 09:48:21

Egy ilyen autónak nem szabadna ilyen szituációba keveredni.

Egy önvezető autó akkor lesz életképes, ha nem mint egy csótány reagál egy adott kialakult körülményre, hanem a környezetet már jó előre kielemzi és 0-ra csökkenti az esélyét, hogy ilyen helyzet kialakuljon.

kispotzak 2016.08.18. 20:11:53

Egyetértek az előttem szólókkal, akik nagyon korrektül kielemezték, miért is NEM fog egy ilyen helyzetbe kerülni az igazi okosautó (eleve tudja magáról, h fékhibás, vannak egyéb védelmi rendszerei is, ergo az utas sokkal kevésbé sérülékeny, mint a gyalogos stb).
Szóval ezt most simán egy etikai kérdésnek tekintem. Ami meg egy vicc. Mert - ezt is írta vki fentebb - vagy ott vagyok, és 1 mp alatt hozok egy döntést, vagy itt ülük a gép előtt, és borongok percekig, hogy hm, vajon mi is lenne a helyes... Az utóbbi azt mondja meg, hogy mit tartok helyesnek. De azt nem, hogy éles helyzetben mit tennék. Lehet, h magamat menteném. És az is lehet, hogy meglátok egy helyes fehér cicát az úton, és félrerántom ész nélkül a kormányt, miközben négyen ülnek még a kocsiban, és feltekeredünk a fára, mert hülye voltam... Ez nem erkölcsi vagy etikai döntés innentől kezdve. Nyilván nem akartam elütni a macsekot, de nyilván a családomat és magamat sem akartam életveszélybe sodorni... De lehet a sofőr fáradt, kezdő, ideges, stb., ami miatt a reakciója egyáltalán nem az, ami a megfontolt döntése lenne.

Untermensch4 2016.09.10. 07:15:10

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Amikor utasként döbbentem rá hogy a pedálok, "kézifék", mennyiminden elektronika az autóban, én úgy éreztem hogy Asimov nyomán inkább telepes vagyok mint űrlakó.

Untermensch4 2016.09.10. 07:17:35

@kispotzak: A sofőrnek "előre" kell megfontolni. Főleg ha kezdő. Akkor kell is idegeskedni mert az embernek tudatában kell lennie hogy őneki bizony nincs rutinja. A lehetséges balesetveszélyeket is előre kell nézegetni paranoid módon.

2016.09.10. 10:23:29

@Untermensch4: és ez csak egyre rosszabb lesz! :-)
Viszont még hála istennek a kormány mechanikus kapcsolatban van a kerekekkel..... bár már vannak próbálkozások....